Dec 24, 2011

Bubur Jagung Lemak Manis







Haaa seketul-seketul jagung. Haha.

Siapa suka jagung? Kami sekeluarga amat suka jagung. Aku ni pun suka jagung. Kalau kat Adelaide, akulah sorang gi beli jagung setokol lepas tu rebus dan sapu butter. Berangan makan macam kat pasar malam tu haa. Haha. Ni dah balik cuti, ada jagung pi buat bubur jagung lemak-lemak gemuk manis untuk seisi keluarga. Tapi ni aku pi perisikan jagung tu kasar sangat. Sepatutnya lebih halus, tak adalah nampak jagung sebiji-sebiji macam ni. Ikut selera masing-masing la ye.

Bahan-bahan
5 tongkol jagung - ambil isi (hiris)
1 cawan santan
1 cawan susu cair
½ mangkuk gula melaka - tambah jika suka manis
2 helai daun pandan - simpul
Secubit garam

Cara-cara
1. Rebus isi jagung dengan air untuk 10 minit.
2. Masukkan bahan-bahan lain, sentiasa kacau dan masak sehingga mendidih.
3. Hidang ketika sejuk untuk nikmat yang lebih kaw. Hehe.




7 comments:

LydSunshine said...

Sedap gile bubur jagung. Feveret suami saya ni.

teratai said...

sedap sangat2,sampai tambah bermangkuk2...buat lagi ya...hehe:)

hamzah ian said...

sedapnya..... lama tak makan

Myra Jay said...

Sedapnyerr..

MJ ni mmg peminat bubur jagung :)

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...

menu yg mcm best...rasa lapar pulak..hahaha

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

ishiko said...

wuwuuuu...
hujan hujan ni... sedapnya

pakaian murah kebaya said...

info2 bermanfat thanks yahh