Jul 20, 2013

Boikotlah, tapi jangan membazir!

“Weh Leman apehal kau pegi buang semua milo nescafe biskut makanan sume ni? Semua ni dah tak elok ke?”

“Dah kata ni semua produk yahudi, kau tak Nampak ke NESTLE besar-besar ni? Piraaahh dekat facebook bukan main tulis status ‘boikot yahudi habis-habisan’, habis McDonald sume kau list kan, tibe-tibe nak kecoh kat sini plak bila aku buang. Kata boikot, BOIKOT la ni!”

“Lahhh aku suruh boikot tapi aku tak kata pun gi selongkar satu rumah and buang segala benda yg berkaitan yahudi ni. Kau buat macam ni jadi membazir. Kau tau membazir tu amalan siapa? Amalan SYAITOOOON”

“Dah tu boleh la guna semua-semua ni lagi? Tapi cam rasa bersalah je bila nak guna tu?”

“Bagus la rasa bersalah, tapi kalau membazir pun patut rasa bersalah juga. Jangan diikut amalan syaitan. Yang aku kata boikot ni, kalau benda tu tak dibeli lagi, jangan lah dibeli”

“Oooh aah kan, macam logik juga. Tak terfikir pulak aku kalau buang tu jadi membazir. Punyalah semangat ni nak boikot”

“Tahnye siap marah aku. Sabor je laaaaa…”

“Huuhu sorry la beb, kata darah orang muda tengah membara. Heee. Tapi aku rasa susah juga nak betul-betul boikot. Macam produk NESTLE tu macam-macam jenis. Kadang-kadang tu kita tak sedar pun tu produk nestle, terbeli juga. Dan tak kurang juga kebanyakan produk-produk ni enak dimakan begitu saja! Susah wehhh nak ganti dengan benda lain. Tak sedappppp”

“Kau nak sukat ikut sedap ke tak ke? Kalau betul paham, fikir saudara-saudara muslim kita kat serata dunia ni, yang paling sedap pun kau tak lalu tau. Kalau masih berat hati, kena cek balik tuu. Lak tu tak matinya kita tak guna barangan buatan yahudi laknat tu”

“Yela kan..Usaha mungkin nampak kecil, tetapi kekuatan ekonomi itulah yg selama ini menyumbang kepada kekuatan yahudi itu. Tengoklah sendiri betapa banyak syarikat yg femes-femes yang barangnya kita guna hari-hari. Isk!”

 Dapatkan updated companies yg perlu diboikot, sebab ada certain-certain companies yg dah tarik diri dari menyumbang kepada yahudi ni. Ayuh main peranan!


"Hmm..produk tempatan kan ada, masa ni lah nak support sumber ekonomi orang muslim sendiri. Kata ekonomi sumber kekuatan, sumbang-sumbangkan lah yeee..mai beli dadih buatan aku ni haaaa..

"Errrrr..sedap ke? Huhuuuu"

************************************************************
So, lepas ni kalau nak shopping, cek-cek laaa. Biar orang kata ‘berianya nak boikot bagai’, sebab mana tau usaha kita ada nilai yg tinggi di sisi Allah. Paling tak, jimat duit dari beli barang-barang ni.heeee J


1 comment:

suhaila said...

boikot sampai bila2!