Dec 25, 2010

Aku ‘dihasut’ syaitan

Assalamualaikum wbt & Haluu..

Semalam aku, mak dan adik-adik aku pergi lah pasar malam dengan bahagianya mengenangkan akan berjumpa dengan makanan berbagai jenis. Tapi pergi pun dah agak lewat dalam pukul 6 lebih, jadi berasak-asak la kat sana. Tak nampak dah sangat makanan asyik nampak orang macam-macam jenis. Kami pun belilah macam-macam jenis makanan. Aku beli sate, laksa & coconut shake. Nyum. Nyum.

Pastu nak pergi lah beli nasi minyak ni, Angah, mak & adik aku nak makan nasi minyak ni. Aku sampai kedai dia tu penuh orang. Aku pun tanyalah Angah aku tu, “Sedap sangat ke nasi minyak dia?”. Aku tengok macam biasa. Ntahlah biarlah. Tengah ramai-ramai nak beli nasi minyak tu, nasi dia kena ambil sendiri, lauk pauk je orang jual tu isikan. Punya ramai aku serabut. Nasi minyak ni dijual oleh sepasang laki bini.

Masa tunggu tu, si bini tanyalah kami, “dik nak apa?lauk apa?” Pastu tiba laki dia gi cakap, “ni ha saya nampak orang laki ni datang dulu. Mata saya ni boleh nampak..bla.bla.bla”(sambil tangan pusing tunjuk pelanggan-pelanggannya. Si bini balas, “Tapi saya nampak adik-adik datang dulu. Sebab adik-adik ni duduk sebelah sana tadi”. Pastu adik aku kata, “tape isi je orang tu dulu”. Aku tak tahu lah kenapa aku rasa cam menyampah gila kat orang kedai ni. Dah lah tunggu lama. Kau laki bini nak gaduh plak. Fuhhh secara automatiknya terkeluar jelingan ‘manja’ aku. Haha. Nasib baiklah adik aku tu sabar je. Aku ni pun tunggu jek lah situ. Dalam hati tu dah geram gila. Slow betul. Teruknya la aku. Wuwuwu~

Kerana kau nasi minyak laki bini tu gaduh. Tak ada lah gaduh, bertikam lidah jek sekejap. Agaknya sebagai tanda terima kasih kerana bertolak ansur bini dia cedok lebih seketul ayam yang kecil ukurannya.

Ni ha aku nak kongsi, aku rasa masa tu aku dah kena hasutan syaitan, sebab tu lah hati aku jadi marah tak tentu pasal. Padahal menunggu sekejap je pun (agak lama la sebenarnya weh). Ke mana lah kesabaran ku selama ini. Haha. Aku sedar la masa tu pun dah nak maghrib, mesti banyak syaitan duk berkeliaran. Kan aku dah jadi mangsa, Istighfar la banyak-banyak dalam hati dan terus balik rumah. Waktu maghrib jangan berkeliaran, nanti kang kau nampak benda tak patut baru kau tahu. Baik duk dalam rumah, siap-siap untuk solat. Bagi lelaki, pergi la masjid ye. Jangan malas lah.

thanks to Mr. Google

Marah ni sebenarnya, hasutan syaitan. Tak baik cepat-cepat marah. Syaitan senang nak cucuk jarum. Marah ni pun boleh berjangkit, contohnya bos marah kau. Kau tension, balik rumah marah bini plak. Bini geram, marah anak plak. Last-last kesian anak tu kan. Syaitan duk buat party, plan mereka berjaya.

Thanks to Mr. Google AGAIN.


Semua tahu sifat mazmumah kan? Marah ni salah satu sifat terkutuk itu. Marah ni sifatnya berasaskan api, dan api itu ialah syaitan. Kalau rasa tiba-tiba tengah angin satu badan, nak meletup da tu, pergilah ambil wudhu’.

Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) .

Ni lagi satu cara nak meredakan marah:

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim)




Tapi aku kan dekat tengah-tengah pasar malam tu, jadi  tak boleh la nak duduk ke, berbaring ke, ambil wudhu’ ke. Maka dengan itu, istighfar je la dalam hati. Banyak-banyakkan lah bersabar ye. Marah selalu pun tak ada guna, boleh menyumbang kepada sakit jantung je. Nak ke muda-muda dah ada sakit jantung? Jadi, sayangilah jantung anda dengan tidak suka marah J


p/s: harap-haraplah takda orang perasan muka ‘cun’ aku masa tarik muka kat kedai nasi minyak tuu. Haha. Ohhh sedapnya sate semalam >.< miss you! 


6 comments:

eirra said...

haha..lwk pon ade..sal??
peri diri sendiri ke??
kah9..suka perkataan cun tuh~
ehh..adew plak laki bini yg duk bertikam lidah..Astaghfirullah~
sabo jerlah erk!
=_='
haha
MERAH mmg penyabar!~
truskan yerk!~

ferry said...

makan 'nasik minyak free' baru best..

lari dulu..nanti kelip-kelip kejar

AKU DIA DAN VESPA said...

yupp.. marah2 x bgus.. muke cun jadi hilang cun..weee

eirra said...

napa kena kejar dengan kelip2??pelik3

MERAH said...

EIRRA: insyaAllah.doakan laa MERAH selalu sabar yee. maklumlahhhh AKU HY MANUSIA BIASA.iman turun nek.hik3~

FERRY: sume benda yang free mmg la best.haha lari laju2!~

AKU DIA DAN VESPA: yup2.taw tapeee.hee :)

JR Shoppe said...

Selain dari doa, ada satu lagi petua mengawal amarah:

Jika diamuk rasa marah, hitung hingga 100. Jika masih marah, hitung hingga 500. Jika marah lagi hitung hingga 1,000. Sebelum sampai 1,000...korang akan lupa apa yg sdg dimarahi tadi..