Jan 24, 2011

Akhirnya kena cucuk!

Assalamualaikum wbt.

Hari Sabtu yang Menggatal

Badan aku rasa gatal semacam dan aku dah jadi macam monyet duk menggaru-garu. Lepas dah garu tu dia jadi merah dan timbul-timbul sikit. Rasa pun pedih dan panas je. Kalau sikit-sikit tape lagi tapi ni satu badan aku gatal. Aku pun google lah nak tahu penyakit apa aku ni. Melalui pencarian tak bertauliah aku, aku mungkin kena allergic kot. Dan nama keadaan ini adalah urticaria. Tapi masalahnya, aku rasa aku tak ada pun nak allergic apa-apa. Adalah kot salah makan apa benda yang aku sendiri tak tahu. 

Malam tu, pukul 9 aku gi makan ubat cecair (batuk+selsema) dan kegatalan aku beransur hilang sebab dalam ubat tu ada antihistamine untuk merawat selsema. Benda ni juga dapat menghilangkan gatal kerana dia dapat block histamine yang membuatkan badan aku gatal dan merah-merah.

Aku ingat gatal ni dah hilang teruslah. Rupa-rupanya makin menggila dia lepas ubat tu mungkin dah nak habis kesan. Dalam pukul 3 pagi aku terjaga tak boleh nak tidur sebab duk tergaru sana sini. Tensen weh sikit-sikit gatal macam gigit nyamuk tu. Aku pun ke dapur dan pekena lagi ubat tadi tu. Aku dengan suka hatinya menaikkan dos ubat tu kepada 7.5 ml (sebelum ni 5 ml) sebab dah tak tahan gatal dan kebetulan masa tu pun selsema dan batuk aku pun tak elok juga lagi. Tapi sebenarnya aksi ni jangan ditiru tau. Haha. Aku wat ni pun sebab aku tengok dos untuk orang dewasa patutnya 10 ml tapi dia bagi aku separuh je kenapa? Wuuu.

Pagi Ahad yang 'Indah'

Sepatutnya hari ni nak pergi Pasar Tani saja nak jalan-jalan tengok barang kat sana. Tapi akhirnya pergi klinik sebab nak cek pasal kegatalan aku ni lah. Bangun tidur tu dah start balik gatal dia sikit-sikit. Jadi mak dan ayah suruh juga pergi cek doktor. Wuu.

Di Klinik

Doc : Haa sakit apa ni?
Aku : Ni badan ni naik gatal-gatal, merah-merah.
Doc : Sejak bila kena ni?
Aku : Semalam lagi. Tapi bila makan ubat batuk+selsema, dia hilang la sekejap gatal tu.
Doc : Tengok sikit camne merah tu?
Aku : (tunjuk kat lengan kesan merah)
Doc : Haa ni allergic ni. Ada allergic apa-apa ke? Makanan tak boleh makan?
Aku : Rasanya tak ada allergic apa-apa pun. Selama ni makan ok je.
Doc : Ada tukar sabun baru tak?
Aku : Ada. Tapi dah nak dekat 2 minggu dah. Ok je sebelum ni.
Doc : Oh ok. Tapi ni kena cucuk sikit. Tape ye??
Aku : Haa? Kena cucuk ke doc? Tak ada cara lain ke?
Doc : Kalau cucuk ni cepat sikit tindak balas dia.
Aku : Errr perluu kee (nada perlahan)
Doc : Tape tak sakit pun ni, sikit je.

Ayah dan adik aku duk gelak-gelak pula. Syok la duk usik aku. Mereka ada sekali dalam bilik tu. Maka dengan itu doktor tu pun terus pi ambik jarum & ubat nak cucuk. Aku pusing tengok doktor tengah buat apa, ternampaklah jarumnya yang panjang itu. (T.T)



Si doktor pun datanglah dengan jarumnya yang aku tak sanggup nak tengok. Haha. Maka tercucuklah dibahu aku. Memanglah tak sakit mana, tapi tak tahu kenapa aku naik seriau bila kena dengan jarum suntikan ni.

Doc : Haa dah siap. Nanti saya bagi ubat makan, makan lepas 8 jam kena cucuk ni ye. Ubat ni mengantuk sikit.
Aku : Haa terima kasih doktor.

Kat luar sementara nak tunggu dapat ubat, tiba-tiba aku rasa pusing, pening, tak bermaya dan mengantuk sangat. Mata pun kuyu stim semacam. Huhu. Ayah aku kata bibir siap pucat lagi, terus ayah hantar aku balik rumah. Sepatutnya nak pergi beli barang-barang sekolah adik aku, tapi terpaksa tersadai kat rumah. 2-3 jam lepas tu baru ok sikit, tu pun masih rasa tak bermaya semacam. 


Yang penting, dah tak gatal. Haha. Tapi tetap makan ubat yang dia beri tu sebab masih ada sisa kegatalan. Ubat dia bagi tu pun tak kurang mengantuknya, jadi asyik tidurlah aku sehari dua ni. Harap-harap gatal tu tak kembali dah. 

7 comments:

CahayaCintaIlahi said...

huhu saket kan kene cucuk hehe
tingat lak mase time kte saket ngeee ;)

Encik Blogger said...

hehe... jarum mmg tajam. ramai yg ckp...

ferry said...

nak gelakkan..hahahahhaha

MERAH said...

CAHAYACINTAILAHI : hehe memang sakit kejap jeee.tapi bile dga nk kene cucuk tuu lemah jantong aiiii.haha

ENCIKBLOGGER : haha mmg tajam pun.kalau xtajam lg sakit.huhu.

FERRY : jahat betoiii.haha

cik bahulu oren said...

naseb kena cucuk kt bahu je
hehehe
kalau kena cucuk kt bontot cmne la agk nye
hehehe

RazFiRa said...

knape ek tibe2 gatal.. curious pulak..

zero said...

ala cianyer dia kene cucuk hehehehehe...