Mar 22, 2011

Makanan ruji yang 'sihat'

Assalamulaikum wbt.

Syukur kepada Allah kerana aku masih lagi diberi peluang untuk bernafas di atas bumi yang indah ini. Dah lama berzaman tak update blog ni. Setakat ni, kali ini (banyaknya ni,ni,ni) yang paling lama aku biarkan blog aku beristirehat sejak pembukaannya tahun lepas. 

Sebelum ni terlampau sibuk dengan kelas dan test yang baru habis hari ni. Walaupun kelas sebenarnya hari Rabu je full, aku tak tahulah apa aku buat pada hari lain tu. Hurmm pelik jugak.

Semenjak kembali semula ke Adelaide, aku dapati ada perubahan pada perut aku. Aku asyik lapar je walaupun baru je makan nasi 2 pinggan, tak sampai 2 jam kemudian dah lapar krukk..krakk.. bunyi perut aku. Ke mana hilang nasi aku tu? Sekarang kadang-kadang waktu malam nak tidur tu perut aku dah bunyi krukk..krakk..kruuuukk..kraaaakk..laaamaaa pula tu.

Sehinggakan ada je aku terjaga dari tidur sebab bunyi perut yang macam apa je ni. Kadang-kadang dengar macam ngeri pun ada. Apa benda ada dalam perut ni???!!

Sebab dah selalu senang sangat lapar, supermarket sebelah rumah ni selalu jadi mangsa. Asal balik kelas je aku singgah Woolworth. Benda biasa yang aku boleh beli dan boleh makan hanyalah benda yang goreng-goreng tu. Alaa macam nugget, fries, fish fillet etc etc. Takpun buah-buah & air. Takpun chips.

Peneman setia 
Aku rasa memang hari-hari makan benda ni dan berGORENG! Aku pernah try guna oven sekali, tapi rasa dia kurang umpphh la kalau nak banding dengan goreng. Haha. Jadi aku goreng untuk kesenangan hati dan mulut aku. (Weh kalau kena high kolesterol macam mana?) 

Buah pun peneman setia, tu pun epal makan dengan kicap & tembikai bersama garam (kawan aku la ajar ni). Sekarang anggur seedless murah. Makan apa yang murah je ye.

Blueberry Pancake with ice-cream

Chocolate pancake with strawberry and ice cream


Russian Blitz - Crepe pancake with creamcheese - sedap gila!

Pancake with choc sauce
Ni pancake-pancake semua sempena meraikan birthday aku dan housemate aku yg lahir bulan Februari. Hari Jumaat (11 Mac) kami semua setuju nak gi makan di Pancake House, rupa-rupanya diorang nak belanja makan. Kalau aku tahu, aku order banyak-banyak. Haha. Jangan membazir, yang 4 ni pun mau kembung perut nak habiskan. Heee. Terima kasih daun keladi, lain kali paham-paham sendiri yee~

Aku rindulah nak makan ni dengan family. Wuuu satay dah la sedap! Tensen.

Kasi close up itu satay! Waaaa!



Ehhh apa burung pun makanan aku ke? Haha. Haaa tudia seekor burung mata bulat hasil kerja En Ferry sempena tanda terima kasihnya kerana aku tolong buat banner & header untuknya. Hehe terima kasihlah ye susah-susah je lukiskan.

Kesimpulannya aku sangat kena elak makan makanan yang bawa masuk angin dalam badan. Nak makan halia untuk buang angin macam tak sanggup. Hoho. Tak suka. Makanan berangin tu lah yang aku gemarkan contohnya tembikai, kacang, kobis, kentang, kangkung & daging (biar betul? I'm a meatlover!!) dan macam-macam lagi lah.

p/s : kepada adikku & rakan-rakan seperjuangannya yang bakal mengambil result SPM pada 23hb nanti, jangan risau-risau dan takut-takut. Tawakal lah kepada Allah kerana kamu telah berusaha. Tawakal supaya kamu redha dengan segala ketentuanNya.

Berjaya sekarang bukan bermakna berjaya selamanya
Gagal sekarang bukan bermakna gagal selamaya.
Ingatlah yang kita cari adalah kejayaan di dunia & kebahagiaan di akhirat.

5 comments:

Unknown said...

merah mmg suka buat org lapar.. :)

ehh..melekat pulak burung tu kat sini :)

teratai said...

nasib baik jenis yg x gemuk2!

MERAH said...

FERRY : hehee lapar isi sendiri la perot ye :P

TERATAI : hehe xgemuk pon bhaye jgak.mne tahu byk kolesterol.wuuwwu

Nurhafizah said...

sedappnya . hehe

MERAH said...

sedaaaap!hehe :)