Mar 21, 2012

Jadikan syaitan sebesar lalat!

Assalamualaikum wbt.





Kita tahu syaitan musuh kita selamanya. Kadang-kadang bila marah, kita tersasar menyebut “syaitan betul”, “jahanam kau syaitan”, “celaka syaitan ni!”. Konon nak marah syaitan yang menyebabkan kecelakaan yang menimpa kita. 

Tapi tahukah kita situasi itu amatlah tidak digalakkan di dalam Islam? Walaupun kita tengah mengeji syaitan, makhluk yang kita rasa layak untuk kita berkata demikian. Kan?kan? Rasa macam layak je dikutuk2. Ehem, betul ke tindakan ni?

Woahhh benarkah tak boleh mengutuk syaitan? Ehm! [Lalat bersuara!]
Diriwayatkan dari Abu Malih. Ada seseorang bercerita kepada Abu Malih. Ia berkata: "Saya pernah naik Unta bersama Rasulullah s.a.w. Kemudian Unta beliau terpeleset, tanpa sedar saya berkata, تَعِسَ الشَّيْطَانُ "Celakalah syaitan." Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda,
 لَا تَقُلْ تَعِسَ الشَّيْطَانُ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ ذَلِكَ تَعَاظَمَ حَتَّى يَكُونَ مِثْلَ الْبَيْتِ وَيَقُولُ بِقُوَّتِي وَلَكِنْ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ ذَلِكَ تَصَاغَرَ حَتَّى يَكُونَ مِثْلَ الذُّبَابِ "Jangan kamu katakan "celaka Syaitan", sebab jika kamu katakan itu badan syaitan akan semakin membesar sehingga sebesar rumah seraya berkata, ‘dengan kekuatanku (aku menggelincirkan dia.’ Tetapi katakanlah, ‘Dengan menyebut nama Allah’ (Bismillah). Bila kamu berkata demikian, maka badan syaitan akan mengecil hingga sekecil lalat." (HR. Ahmad, Abu Dawud, al-Nasai, al-Thabrani, al-Baihaqi, dan al-Hakim. Dishahihkan oleh Syekh Al-Albani dalam Shahih al-Targhib wa al-Tarhib, beliau berkata, "Shahihul Isnad", no.3128, 3129.)

Sewaktu kita berkata celaka syaitan, seolah-olah kita mengiktiraf dengan kuasa syaitanlah sesuatu musibah tu terjadi. Padahal siapakan yang benar-benar berkuasa yang mengawal segalanya? Allah, bukan? Maka kembalilah semula kepada Allah dengan menyebut nama Allah. Ingat kembali kepadaNya yang menurunkan setiap sesuatu kejadian kepada kita dengan hikmah yang tersembunyi.

Rasulullah s.a.w.  juga pernah berpesan secara khusus agar tidak mencaci syaitan ketika terjadi musibah, لاَ تَسُبُّوْا الشَّيْطَانَ وَ تَعَوَّذُوْا بِاللهِ مِنْ شَرِّهِ "Janganlah kalian mencaci maki syaitan, sebaliknya berlindunglah kepada Allah dari kejahatannya." (HR. al-Dailami, Tammaam dalam Fawa'idnya dan yang lainnya, sebagaimana yang terdapat dalam Shahihah milik Al-Albani no. 2422)

So, lepas ni nak kalau geram ke, nak marah ke, sila kawal. Jangan ingat dengan memarahi, mengutuk atau mengeji syaitan adalah perbuatan terbaik untuk melampiaskan perasaan. Istigfar banyak-banyak dan jangan bagi peluang untuk syaitan jadi sebesar rumah! Silap-silap jadi banglo 3 tingkat dengan kolam renang bagai. Dah besar-besar lagi senang syaitan nak mencurahkan api kemarahan kepada kita. So bila rasa hati lain macam nak marah, cepat-cepat padamkan. Mohon pada Allah. Biar jadi sekecil lalat dan akhirnya kita hempap dengan setimpal kesabaran yang menggunung! InsyaAllah.







10 comments:

RazFiRa said...

saya memang cepat marah. benda kecik pon nak marah. thanks for the reminder. huhu

mia kaftiya said...

oh, macam tu ya? baru tauuuuu.. hihihi ;)

Jue AbdRahman said...

tak penah terpikir lak perkara camni.. thanks for e info, mmg berguna..

teratai said...

sebab itu kena byk bsabar...kesabaran itu separuh dripada keimanan:) InsyaAllah:)

dreamygirl said...

salam.terima kasih untuk peringatan ni..-)

Bitt (double IS) said...

salam...thanks

kalau rajin meh la join giveaway saya yer...terima kasih
http://b1tt.blogspot.com/2012/06/tips-dan-pengalaman-langkawi-2012.html

Diemsisi said...

Info yang menarik, bagaimana pula kalau bila ditimpa masalah ke atau ada benda x puas hati ke selalu sebut 'sial',kawan2 dan kadang2 diri saya selalu tersebut benda tu ...

TQ

mish eden said...

eden pn kdg2 lw ngah marah tersebut 'setan betul la!'

lpas nie kna cntrol skit..thnx for the info:)

CheArep said...

Owh, baru tahu ^^ thanks for sharing, means kalau ade ape2 berlaku, ucapkan yg baik2, hoyeah

MERAH said...

Salam semua, peringatan untuk kita bersama, tq sudi singgah sini :)

Diemsisi : tulah rasanya perkataan tu pun kena dikawal dari keluar dari mulut kite.sbb 'sial' tu pun tak indah bahasanya :)